Sortida de Matemàtiques a la UB

02-12-2016

Dimecres 30 de noviembre l’alumnat de primer de batxillerat de les modalitats cientificotecnologica i social es va desplaçar a  la facultat de matemàtiques i informática de la UB, a la plaça Universitat per realizar una activitat dins del programa de les matèries de matemàtiques i matemàtiques aplicades a les ciències socials.

Primer de tot van asistir a la xerrada-taller “Estadístiques curioses”, en la qual se’ls van presentar diferents casos de mal ús dels resultats estadístics a la premsa, al dircurs polític, a la publicitat… amb la finalitat d’alertar-los de què, davant de determinades afirmacions, cal utilizar el sentit comú.

Després d’un descans van fer un taller per calcular la probabilitat de diferents experiments, i van arribar a les següents conclusions (amb una mostra de 50 persones):

• La probabilitat de què en un grup de 50 persones n’hi hagi almenys dues que fan l’aniversari el mateix dia és del 99,99% (al grup hi va haver 8 coincidències)
  • Si llancem xinxetes, és d’esperar que més de la meitat caiguin amb la punxa cap a dalt. (la probabilitat trovada va ser de 0,57)
  • Un paquet de cigrons de 1 kg conté aproximadament 1370 cigrons

L’activitat va ser profitosa i els va permetre tant conèixer un dels edificis universitaris emblemàtics de Barcelona com experimentar amb alumnat d’altres centres en el camp de l’estadística i la probabilitat, un dels més desconeguts de la población en general, tot i que ens envolta en el nostre dia a dia. Tal com es va dir a la xerrada, “ Hi ha afirmacions certes, afirmacions falses i males interpretacions dels resultats estadístics”