Ruta de l'exili i visita a la platja d'Argelers, a 3r d'ESO

02-03-2022

Dijous 17 i divendres 18 de febrer, l'alumnat de 3r d'ESO, distribuït en dos grups en funció del dia, va realitzar l'activitat ‘Exili i Resistència' de l'entorn d'aprenentatge del Canigó. ‘Exili i resistència' aplega un conjunt d'activitats per treballar els grans conflictes del segle XX i les seves conseqüències.

Aquesta sortida pretén fer reviure la memòria tot trepitjant història, cercant experiències vivencials que aportin a l'alumnat un aprenentatge significatiu sobre el que va suposar la Guerra Civil, l'exili i la posterior II Guerra Mundial i la resistència al feixisme. La Catalunya Nord, territori fronterer al llarg de la història, fou un territori d'arribada de milers de catalans i espanyols republicans fugint del feixisme. Tots ells iniciaven, en arribar a aquestes contrades, l'exili.

La sortida, que inclou l'itinerari per creuar la frontera a peu, com feren els exiliats republicans de 1939, i la visita a la platja d'Argelers, on van haver de sobreviure, dona l'oportunitat de conèixer espais de memòria històrica oferint la possibilitat d'empatitzar amb les experiències viscudes pels exiliats; conèixer els camins de l'exili seguits pels catalans com a conseqüència de la guerra civil espanyola, així com les diferents estratègies de supervivència que varen seguir una vegada passats els Pirineus; conèixer l'experiència històrica d'altres exiliats i analitzar els casos del món contemporani, així com reflexionar sobre el fet fronterer al llarg de la història i els seus avantatges i inconvenients.

Només amb esperit crític, solidaritat, respecte i empatia vers l'altre es pot construir un món  en pau.